5.9.10

SHOPPING RAYA: BENARKAH WANITA SUKA BERBELANJA

Apakhabar semua? Ceria, cerlang sentiasa.
Jom shopping...ajak anak saya selepas bersahur...



Nak shopping kat mana...JB...Mid Valley..Mega Mall...Mydin..Bazar Raya Kota Tinggi...Bazar Baitulmal Muar...Pasar Payang Terengganu...Jusco Melaka...hai banyak sungguh tempat nak pergi hari ni...

Pagi-pagi saya membawa keluarga ke destinasi yang diidam-idamkan iaitu salah satu dari destinasi di atas tadi.
Seperti yang dijangka hari ini sibuk sekali orang kita membeli belah di seluruh pelusuk tanah air.Kecil besar tua muda miskin kaya semua ada di tempat tempat yang boleh mereka membeli belah.Tinjauan saya sekeluarga yang turut menyibuk di kesesakan itu mendapati majoriti pengunjung adalah kaum wanita.Dari anak-anak gadis sehinggalah makcik-makcik semua teruja sungguh untuk berbelanja sakan sebelum raya.

Kaum lelaki tak ada ke? Ada.
Tapi mereka dilihat duduk berehat di dalam kereta atau di tempat-tempat duduk berhampiran kedai.Ada yang menjaga anak anak kecil sambil isterinya sibuk memilih fesyen terkini.Ada juga yang menemani pasangan masing-masing sebagai tempat rujukan samada fesyen pilihan isteri atau kekasihnya cantik,sesuai atau kureng.Ada juga yang berperanan sebagai banker iaitu tukang beri duit untuk membayar jumlah belian yang dipilih tadi. Apapun lelaki masih ada di kesibukan itu walaupun bukan sebagai pembeli belah utama termasuklah saya yang ke sana-sini mencari idea untuk dimuatkan di blog ini.Meninjau-ninjau tengok tengok kalau kalau ada yang luar biasa di jual di situ. Isteri dan anak gadis saya telah hilang dalam kesesakan pembeli belah dan penjual fesyen.

Beg Shopping 2010

Sejam berlalu. Ya makin lama makin sesak.Polis trafik terpaksa memantau lalu lintas.Entah berapa banyak saman yang dikeluarkan hari ini.Apapun itu semua tidak menjejaskan semangat bershopping kaum-kaum hawa di sini.

Wanita suka sangat berbelanja lebih-lebih lagi membeli benda-benda berkaitan fesyen. Dari baju kurung, baju tidak dikurung, tudung, kerongsang, kain batik, kain binti-bintik,l angsir, alas meja,bunga palsu,tikar buluh made in china dan 1001 benda lagi yang tak tersurat di sini.

Saya melihat kecenderungan wanita kita suka berbelanja bukan sengaja mereka ingin membazir. Sesungguhnya wanita itu suka pada kecantikan, keindahan,warna warni,ceria.Lihat sajalah pakaian yang dijual di pasaran hari ini. Zaman dulu .....tudung... warna dan coraknya biasa-biasa aje.  Kini pelbagai fesyen tudung ada dijual dari tudung ikin,  siti nurhaliza, wardina, qalisha, tudung express dan macam-macam lagi...Warnanya amat mengancam sekali dan batu batu berlian tiruannya membuat golongan wanita sangat teruja.Anda mungkin setuju jika saya nyatakan bahawa di setiap rumah di Malaysia kini setiap almari isteri dan anak gadis kita ada tersimpan satu dozen tudung pelbagai aneka corak dan warna.Meriah warnanya.Mungkin juga 2 atau 3 atau 4 dozen...
Sebab itu anda semua tidak perlu berasa hairan jika di internet  portal dan blog blog menjual tudung telah tumbuh bagai cendawan tiram kerana permintaannya sangat tinggi.Seorang kenalan saya di KL pun turut mempunyai sebuah blog menjual tudung.
Seorang guru pakar di sebuah sekolah menengah memberitahu saya bahawa  wanita gemar bertukar fesyen dan membeli belah kerana menganggap memakai pakaian baru boleh membangkitkan semangat baru.Kalau rasa berat punggung untuk ke pejabat pada pagi isnin eloklah berpakaian serba baru dengan fesyen terkini agar anda rasa lebih bersemangat untuk datang awal dan bekerja, nasihat guru tersebut kepada saya umpama menasihati muridnya di sekolah. Mungkin ada betulnya sebab bila kita berpakaian baru, cara kita berjalan pun akan nampak lain apatah lagi jika pakaian tersebut ada brand dan nampak mahal walaupun mungkin di beli di reject shop. Itu namanya psikology fesyen.

Para peniaga fesyen tahun ini tersenyum lebar kerana nampaknya tahun ini ramai orang berbelanja sakan lebih dari tahun-tahun lepas. Suasana membeli belah meriah banget kata penjual tudung warga Indon. Mungkin ekonomi dah pulih agaknya. Peniaganya ramai orang kita. Baguslah tu.Meningkatlah penguasaan kek ekonomi oleh orang kita.Tapi bagaimana dengan kilang dan pengimport fesyen-fesyen tadi.Mungkin orang lain. Tak mengapa. Sekurang-kurangnya kini kita boleh berbangga sebab ada JAKEL wakil orang kita dalam dunia perniagaan fesyen.Harap-harap ramai lagi muncul usahawan fesyen di masa depan di kalangan orang kita.

Penat menunggu muncullah isteri dan anak-anak gadis saya bersama beg-beg dan bungkusan-bungkusan plastik dari celah kesesakan..apa agaknya dalam beg mereka...yang pasti lepas ni saya kena beli almari baru yang lebih besar..........

Wanita suka berbelanja!  Anda Setuju?

Kuasa membeli di tangan anda

Selamat berfesyen baru buat wanita malaysia......
Pastikan anda menutup aurat.


1 ulasan:

  1. ha ha, kelakar betul....
    saya setuju jugak la apa awak kata...sebab selain sukakan kecantikan dan benda2 yang cantik, wanita juga pandai menguruskan hal2 yang detail. jadi dia orang cekap memilih, nampak kalau benda2 tu ada silap ke, koyak ke, tanggal ke. That's why sesuai benar kalau wanita yg shopping. Cuma orang lelaki jangan ikut je la, nanti penat.

    BalasPadam