3.12.11

MANUSIA DAN HUTANG

Hutang Kawan Jadi Lawan 
Hutang Kedai Sampai Gadai
Hutang Kawin Tok Kadhi Jadi Saksi..............

Itu adalah antara senikata sebuah lagu lama yang agak popular suatu waktu dahulu. Saya terlupa nama penyanyinya kerana lagu tersebut telah lama tidak berkumandang di udara.
Pasti liriknya ditulis berdasarkan pengalaman dan kisah mengenai hutang-hutang tertunggak oleh kawan-kawan dan para kenalan.

Manusia dan hutang sememangnya tidak dapat dipisahkan umpama remaja dengan handphone. Hutang adalah keperluan bagi meneruskan kelangsungan hidup masakini.Tanpa hutang kita akan kelihatan tidak punya apa-apa kerana memiliki sesuatu melalui bayaran tunai memakan masa yang agak lama untuk kita menabung dan menghimpun wang dari pendapatan bulanan.Hutang Persekolahan/Pelajaran, Hutang rumah. Hutang kereta. Hutang perabot. Hutang barangan elektrik. Hutang kenduri kahwin atau mengahwinkan anak.Hutang kad kredit. Itu adalah beberapa jenis hutang yang membelenggu manusia.
Dari siapa mereka berhutang? Bank, kawan kawan, kenalan, sanak saudara, Along?
Yang penting setiap hutang perlu dibayar.Ada hadis nabi yang menyatakan roh seseorang itu tergantung selagi hutangnya tidak dijelaskan.
Melambat-lambatkan membayar hutang merupakan sifat yang kurang baik. Jika hutang dengan bank, nama anda bakal disenarai hitamkan dan anda akan sukar memohon pinjaman dari mana-mana bank kerana sistem CCRIS telah merekodkan hutang anda.
Jika hutang dengan along, anda akan dihukum semahu-mahunya sehinggalah hutang dijelaskan. Jika hutang dengan kawan kawan akhirnya mereka akan menjadi lawan dan kita akan kehilangan kawan kawan. Akhirnya kita menjadi kera sumbang dan tidak berani berada di khalayak ramai. Kita takut nak mengangkat panggilan telefon.Ipar duai  dan sanak saudara bermasam muka, tidak bertegur sapa malah tak berkunjung di hari raya gara-gara hutang tertunggak yang telah lapuk.
Oleh itu andainya anda masih berhutang bayarlah segera mengikut jadual atau janji anda kepada pemberi hutang. Ingatlah ketika jenazah ingin di bawa dari rumah ke pusara biasanya pengumuman tentang tuntutan hutang akan diumumkan oleh wakil keluarga simati.
Bayarlah hutang anda agar anda tidak menyusahkan insan lain di mukabumi ini.


Salam maal hijrah
abangms

Tiada ulasan:

Catat Ulasan