7.1.17

2017 AZAM BARU HARAPAN LAMA

Selamat tahun baru 2017,

Dah seminggu kita berada di tahun 2017. 1 Januari 2017 menyaksikan kenaikan harga petrol dan diesel.
Naik 20 sen je...apa adahal. Itulah kata2 pemimpin jalanan.
20 sen memang tak banyak. Apa ada dengan 20 sen. Nasi lemak pun sebungkus beringgit-ringgit. Tetapi jika dikira dalam bentuk peratusan 
20 sen / 1.90 sen (harga Disember) x 100% ianya bersaman dengan 10.5%. Banyak kan! Bagi para pelabur pasaran saham, remisier dan dealer 10.5% angka yang maha besar. Pak Cik Kayo jika 10.5% atau Pak Cik Derito jika (10.5%).

Memang kita faham harga bahan bakar telah ditetapkan oleh kerajaan mengikut pasaran. Kadang naik Kadang turun. Macam blog ini kadang update kadang sepi (KADANG2). Tetapi kesan turun naik bahan bakar ke atas harga barangan dan perkhidmatan amat menyakitkan.

Bila petol dan diesel naik, harga barang cepat je naik. Harga datang dah naik sebab tu kita terpaksa jual mahal sikit tuan, itulah ayat standard para peniaga. Maklumlah harga minyak naik jadi pengangkutan barang pun naik. Logik .
Tetapi apabila harag petrol dan diesel turun peniaga tak pulak menurunkan harga barang. Senyap je.

Jadi yang tetap menerima kesan ialah para pengguna. Begitulah keadaan seterusnya setiap kali berlaku kenaikan harga bahan bakar.

Tinggalkan dulu cerita naik 20 sen hingga bulan Februari nanti.

Tiap tahun baru ada azam baru. Sana sini tanya azam baru. Cikgu tanya murid apa azam baru murid murid sekelian.
Majikan tanya pekerja. Suami tanya isteri dan sebaliknya. Emak ayah tanya anak.

Kebanyakan orang yang saya temubual cerita pelbagai azam baru. Walau apapun azam mereka, yang pasti harapan mereka masih harapan lama yang belum tercapai atau harapan masih tak kesampaian.
Harapan bukan bermaksud Pakatan Harapan atau Harapan Baru. Itu harapan politik. Harapan mempunyai makna yang lebih luas.

Harapan meliputi impian untuk berjaya daam kehidupan, meningkatkan taraf ekonomi kelurga, mencapai kejayaan dalam pekerjaan, dalam pelajaran, dalam perniagaan, dlam hubungan hablumminnannas dan hablumminallah.

Semoga Harapan Lama anda dapat dicapai di tahun 2017 ini. Tiada ertinya jika Azam Baru tetapi Harapan Tak Kesampaian.

SELAMAT TAHUN  BARU 2017.

abangms 2017



Tiada ulasan:

Catat Ulasan