14.8.10

DERMA RAMADHAN DAH BERMULA...

Hari ni masuk  hari ke 4 kita berpuasa. Anak-nak kecil yang mengeluh letih,panas, haus sehari dua ni dah mula serasi dengan suasana puasa.Kita pun gitu jugak.
Semalam saya terima banyak surat dan kad raya...dari jauh-jauh bukan dekat..dari utara, kelantan dan Kuala Lumpur.. surat bukan sebarang surat ..bukan surat biasa..tapi surat minta derma..cantik siap degan gambar warna warni..projek cadangan masjid..rumah anak yatim..kos itu dan ini..
Surat-surat sebegini sememangnya muncul di awal ramadhan..ye lah ramadhan bulan keampunan banyakkanlah sedekah dan amal..
Ada juga surat derma yang pernah saya terima 15 tahun dulu..dan sekarang terima lagi dari pihak yang sama...derma bina masjid/madrasah..mungkin masjid itu belum siap lagi kerana duit tabung belum cukup...kos ditunjukkan RM 500K.. kalau saya orang berada atau bila dah kaya nanti nak rasanya saya tanggung kos kesemuanya..Ada juga surat dari pihak SAR...mohon bantuan beratus ribu juga untuk anak-anak tahfiz di utara...
Saya hulurkan borang derma pada rakan-rakan..kata mereka nak derma takut duit tak sampai..ya lah takut hilang di perjalanan..kerana zaman ini ramai peragut berkeliaran samada bermotosikal atau yang bertali leher..tapi niat derma yakin sampai je lah..mudah mudahan
Semua surat mohon sumbangan derma ni datangnya dari orang kita...melayu..islam..
Orang kita yang dah kaya tu kan ramai di luar sana..tolonglah golongan yang memerlukan..tajalah masjid/madrasah/SAR/Kelas;kelas tahfiz etc..
Di mana orang kita yang top-top dalam carta pujaan korporat terkaya yang terpampang wajahnya di Majalah Malaysian Business dulu..saya ada beli majalah tu..KADANG-KADANG beli kalau ada isu bagus..tengok-tengok kalau-kalau muka saya ada di situ..tapi belum lagi..sabarlah..mungkin satu hari nanti saya di situ sebab langit tak selalu cerah dan mendung pasti berakhir..miskin kaya adalah mainan duniawi..
Orang kita yang dah kaya raya derma dan tajalah institusi yang memerlukan..masjid/madrasah/SAR/Rumah anak yatim etc..wang bukanlah segala-galanya..kekayaan adalah amanah untuk kesejahteraan umat
Badan-badan korporat, syarikat-syarikat GLC yang untung 7, 8 ,9, 10 angka tu bantulah orang kita.. Kadang-kadang angka untung yang terpapar di kaca TV dan di dada dada akhbar tu susah kita nak kira..kata kawan saya boleh rosak calculator yang dibeli di kedai RM 2 kalau nak mengira keuntungan mereka.. Kata usahawan cina itu kalkulator boleh pecah mau kila itu untung..
Kadang-kadang saya teringat kata-kata bekas boss saya yang kini jadi usahawan jambu air..katanya dalam duit kita ni ada bahagian kawan-kawan..jadi belanjalah kawan-kawan..
Apapun berderma dan beramalah di bulan mulia ini..
Mungkin minggu depan banyak lagi surat derma yang akan mengunjungi saya..mungkin 5,10,100 dan banyak lagi..macam tahun-tahun dulu..
Orang kita memang pemurah tapi bila dah ramai sangat orang mintak derma kita KADANG KADANG derma kadang-kadang tidak...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan