19.8.10

RAMADHAN DAN FACEBOOK

Hari ini masuk hari ke 9 puasa.Badan semakin serasi dengan cuaca dan suasana ramadhan. Anak-anak saya tidak mengeluh lagi tentang lapar dan dahaga.Cuma kadang-kadang masih kelam kabut menunggu masa kecederaan di depan juadah berbuka menjelang azan maghrib. Biasalah. Dunia anak-anak. Alam kanak-kanak.
Bulan puasa ni ramai kawan-kawan call/sms/ nak chat di facebook. Kadang-kadang kena layan juga kawan-kawan kita ni. Ya lah hati orang kita..banyak yang emosional dari profesional. Di facebook macam-macam kisah ada. Gossip jangan ceritalah. Dari cerita artis, politik,perjuangan, melayu, islam,bonus,kereta baru, hal pejabat, boss,keluarga dan 1001 macam cerita ada di sana. Mana-mana yang nak cari dan menjejejak kawan-kawan lama dulu memang sesuai berfacebook ni. Ya lah boleh jumpa kawan dari sekolah tadika sampai kawan tempat kerja sampai pencen. Yang pastinya pelanggan broadband dijangka meningkat. Ini perkembangan baik untuk pelabur saham TELCO. Mana tidaknya setiap orang sekarang nak berinternet. Facebook punya pasal.
Bulan puasa memang aktif orang kita berfacebook. Lepas sahur nak tidur takut terlajak dan punch card merahjadi berFBlah kita. Tengahari FB. Petang tunggu wajtu berbuka FB. Kadang-kadang dalm kereta tunggu anak balik sekolah pun FB.
Apapun FB ni dapat mengeratkan silatulrahim.Yang jauh kita dekatkan Yang dekat kita binakan Satu Permuafakatan Ummah..Perpaduan Ummah kata orang politik gitu..
Ada juga yang berbalah dalam FB...nak saman sana sini...
Semoga FB dapat menyatupadukan orang kita...melayu...islam...biar lain warna bendera kita...lain logo parti kita...lain cara lain bicara...tapi kita tetap melihat anak bulan yang sama...
Saya ... Buka FB... KADANG-KADANG buka... kadang-kadang tidak...Anda bagaimana...... mungkin jarang-jarang.......
.. Teruskan puasa anda hingga waktu berbuka......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan